Jesteś wForum / Sprawy lokalne / Deklaracja śmieciowa - pytania i odpowiedzi

Deklaracja śmieciowa - pytania i odpowiedzi


gminadopiewo.pl - Data publikacji 11.02.2013 12:42 Deklaracja śmieciowa - pytania i odpowiedzi RSS


Od piątku 8 lutego br. trwa roznoszenie przez sołtysów tzw. deklaracji śmieciowych wraz z decyzjami podatkowymi. Od razu zaczęły pojawiać się pytania i wątpliwości związane z wypełnianiem tych deklaracji. Zapraszamy do zgłaszania uwag i wniosków! Aktualny termin składania deklaracji to 15 marca br.

  • Pobierz deklarację w pliku pdf
  • Poniżej znajdziesz też wzory wypełniania deklaracji

Najczęściej pojawiające się pytania:

Czy zakreślamy zarówno wariant selektywny i zmieszany, czy też każdy oddzielnie?
Deklaracja została przygotowana w sposób niejednoznaczny i to pytanie często pojawia się w trakcie wypełniania. Niemniej każdy z wypełniających deklarację powinien określić JEDEN wariant: selektywny, czyli obejmujący segregację odpadów albo zmieszany, czyli bez segregacji.

Którą wartość wybrać w tabelce "Stawka opłaty dla odpadów"?
Wybieramy stawkę 10 zł lub 14 zł w zależności od wcześniej wybranego wariantu:

  • Wariant selektywny: 10 zł
  • Wariant zmieszany: 14 zł

Jeśli nie mam pojemnika na odpady, to którą opcję wybrać z dużej tabeli z pojemnikami?
Tabela, w której znajdują się różne pojemniki dotyczy tylko i wyłącznie nieruchomości niezamieszkałych, np. szkół, przedszkoli, firm, urzędów itd. W przypadku deklaracji od osób zamieszkałych nie wypełniamy tej tabeli, gdyż zgodnie z ustaleniami związku Selekt, z posesji będą odbierane odpady bez limitu objętości.

Gdzie mam dostarczyć wypełnioną deklarację?
Możesz ją przekazać sołtysowi lub bezpośrednio przekazać do Urzędu Gminy Dopiewo (pocztą lub osobiście).

Co się stanie, jeśli nie dołączę do deklaracji starej umowy na wywóz śmieci?
Według przedstawicieli Związku Selekt brak załączonej umowy nie wiąże się z żadnymi konsekwencjami.

W moim domu jest 6 osób zameldowanych, ale mieszka na stałe tylko 3. Jaką liczbę mam wpisać w deklaracji?
W deklaracji wpisujemy liczbę osób faktycznie zamieszkałych, więc w tym przypadku wpisujemy 3 (trzy).

Mam mieszkanie w ramach wspólnoty mieszkaniowej. Co mam zrobić?
W przypadku wspólnot mieszkaniowych lub spółdzielni mieszkaniowych deklarację składa zarządca, uwzględniając aktualne dane o ilości zamieszkałych osób.

Czy będzie się płacić dodatkowo za odbiór odpadów segregowanych i czy system ich odbioru ulegnie zmianie?
Koszt dostarczenia worków do segregacji oraz ich odbiór raz na miesiąc wliczony jest w uchwaloną stawkę za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości.

Jaka będzie częstotliwość wywozu odpadów?
Cytat z regulaminu (źródło):

W przypadku nieruchomości zamieszkałych:

  • 1) odpady komunalne segregowane:
    a) papier i tektura, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe nie rzadziej niż raz na cztery tygodnie;
    b) metal, odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny odbiór nie rzadziej niż dwa razy do roku według harmonogramu określonego przez przedsiębiorcę uprawnionego do odbioru odpadów komunalnych.
  • 2) odpady komunalne niesegregowane (zmieszane): (a) w zabudowie jednorodzinnej - nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie, (b) w zabudowie wielorodzinnej - nie rzadziej niż raz na tydzień.

W przypadku nieruchomości niezamieszkałych:

  • 1) odpady komunalne segregowane - nie rzadziej niż raz na cztery tygodnie
  • 2) odpady komunalne niesegregowane (zmieszane): (a) z budynków użyteczności publicznej, z gastronomi- nie rzadziej niż raz na tydzień, (b) z pozostałych nieruchomości -nie rzadziej niż raz na cztery tygodnie.

Kiedy powinnam wypowiedzieć aktualną umowę na odbiór odpadów?
Załączony do deklaracji wniosek o rozwiązanie umowy na odbiór odpadów komunalnych należy zachować i przekazać firmie, która odbiera teraz odpady tak, aby umowa zakończyła z dniem 30 czerwca br. Należy pamiętać, że nowe regulacje obowiązują od 1 lipca br.

Gdzie uzyskam odpowiedź na dalsze pytania?
Najlepiej dzwonić do siedziby Związku Selekt, który przejmuje wszystkie nowe zadania związane z odpadami od 1 lipca br.

Więcej pytań i odpowiedzi przygotowanych przez Urząd Gminy Dopiewo znajdziesz w pliku:
Szczegółowe ustalenia znajdziesz też w tekście Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Związku Selekt:

Informacje powiązane:

Portret użytkownika Tull

rozumiem ze ilość śmieci/kubełków/ w tym przypadku nie gra roli a tylko ilość osób w gospodarstwie..?

Chyba jakiś kompletny bałwan wymyślił te deklarację! Przecież to można zmieścić na jednej stronie a przede wszystkim zrobić dwa formularze: jeden dla gospodarstw domowych a drugi dla firm. Jak śmieci będa odbierane tak jak wygląda ta deklaracja to ja już widzę ten bajzel. Ludzie za co my płacimy te podatki!

Ciekawe do czego mamy te śmieci pakować? czy będą worki tak jak jest to teraz z odpadami segregowanymi? Czy dzieci też się liczy normalnie?

Śmieci segregowane mają być odbierane co miesiąc w workach, z tym że będą ich trzy rodzaje (a nie cztery jak teraz): papier, szkło i plastik. Worki będą bezpłatne, będziemy je otrzymywać przy comiesięcznym odbiorze pełnych worków. Puszki mają trafiać do worków żółtych (razem z plastikami).

  1. kolor niebieski – pojemniki lub worki przeznaczone do zbierania papieru i tektury;
  2. kolor żółty – pojemniki lub worki przeznaczone do zbierania tworzyw sztucznych, puszek, opakowań wielomateriałowych;
  3. kolor biały i zielony – pojemniki lub worki przeznaczone do zbierania szkła białego i kolorowego;

Jeśli chodzi np. o zniżki na dzieci czy też jakieś górne limity dla rodzin wielodzietnych to nic na ten temat nie słyszałem. Mając na uwadze, że obecnie dostarczane deklaracje nie uwzględniają żadnego różnicowania cen to można się domyślać, że Zgromadzenie Związku Selekt (w tym wójt Z. Dobrowolska) uznało, że taka konieczność nie istnieje i każdy mieszkaniec z osobna jest uznawany jako jednostkowy mnożnik stawki 10 lub 14 zł.

Pewne rzeczy zostaną wkrótce dookreślone, m.in. w regulaminie utrzymania czystości (załączam projekt z 15 stycznia br. - plik pdf) oraz w specyfikacjach do przetargów na odbiór i transport śmieci z posesji. Jako ciekawostkę z projektu regulaminu zwrócę uwagę, że związek obmyślił minimalny limit pojemności kubła dla zabudowy mieszkaniowej, który np. dla rodziny 4-osobowej powinien wynosić 240L (60L na osobę zamieszkałą). Podkreślam jednak, że to jest nadal jedynie projekt a nie już uchwalony regulamin.

Z zapisów ustawy wynika, że w każdej gminie powinien znajdować się także jeden PSZOK (punkt selektywnej zbiórki np. gabarytów, odpadów zielonych czy po prostu odpadów segregowanych). Jak na razie przedstawiciele Selektu twierdzą, że PSZOK-i będą budowane sukcesywnie w miarę gromadzenia środków z podatku śmieciowego. Kiedy i gdzie - nie wiadomo.

Pojawiła się także informacja odnośnie odpadów BIO (odpady zielone, tzw. frakcja mokra, czyli np. trawa). W związku Selekt dowiedziałem się, że takie odpady można ładować do kubła ze śmieciami zmieszanymi albo odwieźć w workach do... nieistniejących jeszcze PSZOK-ów. Jednocześnie spółka Selekt (czyli spółka niemiecka TEW) nie jest przygotowana na odpady BIO i twierdzi, że takich odpadów nie przyjmie do CZO. Co innego jednak wynika z umowy ze Związkiem, tzn. w Piotrowie miała zostać stworzona kompostownia i takie odpady miały także tam trafiać.

Co niby ma oznaczać minimalny limit pojemności kubła dla rodziny 4 osobowej 240l? W tej chwili mam swój kubeł 120l to co mam sobie kupić nowy bo inaczej nie odbiorą śmieci? W tej chwili przy segregacji śmieci się w tym pojemniku mieszczę więc większy nie jest mi potrzebny. Zresztą większość mieszkańców Dąbrówki ma 120l.

Ten zapis w projekcie regulaminu również wydaje mi się dość absurdalny, i to z powodów, o których piszesz - mianowicie spora część rodzin w gminie ma kubły 120L.

Ponieważ jest to projekt a nie uchwalony regulamin, być może to się zmieni. Tak sobie gdybam, że może to jest jakaś próba docelowego karania za zbyt małą ilość śmieci? Nie mam pojęcia - w tej sprawie należy kontaktować się bezpośrednio ze "sprawcami" tych regulacji pod nr (61) 282-63-03, e-mail: czo.selekt@czempin.pl.

Jak będzie limit minimum 240l dla 4 osobowej rodziny a dla 3 osobowej już 120l to pewno 1 osoba na rodzinę "przestanie" mieszkać w gminie.

Nie strasz.
Nigdzie nie jest napisane, że minimalna pojemność kubła dla czteroosobowej rodziny to 240l.

Czteroosobowa rodzina ma zapewnić pojemniki o pojemności 240l.
Wyraźnie jest liczba mnoga.
Zgodnie z par.7.2 mogą to być pojemniki 120l (w tym wypadku dwa).

Nie sądzisz chyba, ze 7 osobowa rodzina miała by wystawiać kontener 1.1m?

Nie sądzisz chyba, ze 7 osobowa rodzina miała by wystawiać kontener 1.1m?

Masz rację. Siedmoosobowa rodzina ma limit 420L. Czyli np. cztery kubły po 120L Laughing out loud

Portret użytkownika Tull

przeciez kazdy ma kubly bo dotąd wystawia smieci wiec korzystamy z dotychczasowych kubełków..

bedzie sie oplacalo wrzucac scięta trawe i odpady zielone do kubla jako odpady zmieszane..

są użyczane nam nieodpłatnie przez firmy wywozowe na okres obowiązywania umowy, zatem pod koniec czerwca trzeba będzie je zwrócić. "Selekt" poinformował w rozmowie telefonicznej, że będą dostarczać tylko worki, a kubły musimy "zorganizować" sobie sami.

To chyba Ty masz uzyczone. ja mam kubły na własnosć, nikt mi nic nie uzycza więc i nic nikomu nie musze zwracać.

Zgodzę się z bkch że tak jest. Ja akurat ma własny kubeł bo odbiera ode mnie TP-Kom który nie dostarcza kubła. Trzeba sobie zakupić. Ale wcześniej jak odbierały ode mnie inne firmy to dawali kubły. Zresztą wystarczy przejechać się po osiedlach np w Skórzewie i zobaczyć ile stoi kubłów z napisami firm wywożących śmieci. To są wszystko kubły tych firm.

Tak jak pisałem wcześniej, na dzień dzisiejszy wiadomo tyle, że każdy sam ma sobie zapewnić odpowiedni kubeł. Jednakże niewykluczone, że wybrany w przetargu jeden operator na całą gminę będzie chciał dodatkowo zarobić na kubłach (sprzedaż i/lub wynajem długoterminowy) więc pozostaje poczekać na publikację specyfikacji przetargowych.

Część osób nie ma kubłów, bo wcześniej korzystali z kubłów innych firm. Poza tym nie jest tajemnicą, że jakies 30% populacji wcale nie płaciło do tej pory za śmieci i być może też nie mają kubła... Wniosek więc z tego taki - ktoś pewnie już czeka na kontenery z Chin z ładnymi nowymi kubłami gotowymi do sprzedaży Smile

A ja mam pytanie kto załatwia takie deklaracje w przypadku zamieszkania w lokalu wynajmowanym. Czy leży to po stronie wynajmującego czy właściciela?
Rozumiem też, że jak się zmieni ilość osób zamieszkujących lokal to składamy nową deklarację?

Idea jest taka, że każdy mieszkający na terenie gminy (w domyśle: produkujący śmieci) deklaruje ten fakt w postaci ilości osób zamieszkałych oraz określa wariant: selektywny lub zmieszany. Z tego wychodzi podatek śmieciowy, który jest płatny do 15 każdego miesiąca i jest traktowany na takich samych zasadach jak podatek od nieruchomości (czyli zgodnie z ordynacją podatkową).

Czy jesteś właścicielem nieruchomości czy też jesteś wynajmującym - to nie ma znaczenia. Każdy teoretycznie płaci tylko raz w jednym miejscu zamieszkania. Czyli jeśli ktoś jest nomadem to wypada za każdym razem wysyłać korektę deklaracji Wink

Inaczej mówiąc, ustawodawca zakłada prawdomówność i uczciwość obywateli. Sam jestem ciekaw co z tego wyjdzie...

Fragment z instrukcji do deklaracji:

KTO JEST ZOBOWIAZANY DO ZŁOŻENIA DEKLARACJI?
Składającym deklarację jest właściciel, współwłaściciel, użytkownik wieczysty, użytkownik, najemca lub inny podmiot. W przypadku spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty to zarządca jest zobowiązany złożyć deklarację ze wskazaniem liczby mieszkańców i wyliczeniem kwoty opłaty.

KIEDY SKŁADA SIĘ KOLEJNĄ DEKLARACJĘ?
Kolejną deklarację należy złożyć w przypadku zmiany danych zawartych w pierwszej deklaracji np. zmiany osób zamieszkałych lub zmiany ilości i rodzaju pojemników w przypadku firm, instytucji itp.

I przy tej okazji warto sobie uzmysłowić, że w przypadku zmian w trakcie roku deklarację można składać nawet co miesiąc, a nie tylko raz w życiu (cyt. w terminie 14 dni od dnia wystąpienia zmian). Wyobraźmy sobie, że liczebność naszej rodziny w okresie lipiec-sierpień spada z pięciu osób do dwóch, bo dzieciaki jadą na obozy, kolonie itd. Wówczas wysyłamy jeden list z korektą deklaracji przed wakacjami, a drugi po wakacjach. Oszczędzamy w ten sposób 60 zł. Żadna machina urzędnicza nie jest tego w stanie weryfikować ani kontrolować, natomiast całe zastępy ludzi muszą to przerobić, wystawić decyzję, wprowadzać do systemu itd. Jaka będzie przy tym ilość pomyłek, odwołań, problemów? Życie pokaże.

Jaka będzie częstotliwość odbioru śmieci zmieszanych?
Czy dobrze rozumiem, że jeżeli ktoś zdecyduje się na segregację śmieci to oprócz śmieci segregowanych będą też od niego odbierane śmieci zmieszane?

Moim skromnym zdaniem odbieranie odpadów segregowanych z częstotliwością 1 raz w miesiącu to zbyt rzadko. Już w tej chwili co 2 tygodnie wystawiamy przynajmniej 3 worki. Nie wyobrażam sobie przechowywania tego przez kolejne 2 tyg!

zgadzam się. ja też teraz po 2 tygodniach mam tyle worków, że nieraz wyczekuję tego piatku z wywozem jak zbawienia.
a zbierac miesiac?
gdzie to trzymac?
kolejny element polityki zniechęcania ludzi do segregacji śmieci!

Portret użytkownika agie

Do tej pory dostawaliśmy w komplecie 4 worki na segregowane odpady i były odbierane raz na 2 tygodnie.
W nowym systemie będziemy dostawać 3 worki (plastik i metale razem) i będą odbierane raz w miesiącu.
Ciekawe to się sprawdzi.

mnie to zniechęciło, nie mam zamiaru urządzić sobie w garażu składowiska śmieci, które raz w miesiącu łaskawie mogę wystawić!
śmieci powinny być odbierane raz w tygodniu, wszystkie śmieci, bez dodatkowych kosztów

Za projektem regulaminu (link):

W przypadku nieruchomości zamieszkałych:

  • odpady wyselekcjonowane: papier i tektura, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe nie rzadziej niż raz w miesiącu;
  • niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie z zabudowy jednorodzinnej a nie rzadziej niż raz w tygodniu z zabudowy wielorodzinnej;
  • metal, odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny – odbiór według harmonogramu określonego przez przedsiębiorcę wyłonionego w przetargu;
Portret użytkownika Tull

Mozna sobie kupic np w Leroy Merlin kubel 120 l za ok 110 zl

jasne..już lecę... Smile Mam jeden własny - 120l - nie mam najmniejszego zamiaru dokupywać drugiego tylko po to by stał pusty - zresztą nie ma na niego miejsca...

Mam nadzieję, że ten absurd z min ilością 240l to jakiś żarcik na wiosnę Smile

po co mi drugi kubeł, skoro do tej pory mieściłam śmieci w jednym ? Czy to znaczy, że muszę produkować tyle śmieci ? bo takie jest minimum ? chore. Odkąd jest segregacja śmieci, to zwykłych jest zdecydowanie mniej. Nie zamierzam kupować nowego kubła, tylko po to, żeby stał pusty

A jak to ma być ze wspólnotami mieszkaniowymi których w Dąbrówce trochę jest?
Sołtys mówi że deklaracje do niego lub do gminy. Zarządca że do niego bo on składa zbiorczą dla wspólnoty. Jak mamy taką dowolność to ciekaw jestem kiedy się gmina doliczy wszystkich mieszkańców.
Poza tym jako mieszkaniec wspólnoty nie mam umowy o wywóz śmieci, to zarządca ją ma na całą wspólnotę, wiec jak to teraz będzie? Każdy mieszkaniec ma mieć swój kubeł na śmieci? no bo wiadomo ze kilka osób będzie za segregacją a kilka za wszystkim razem.

Portret użytkownika Witkos

Generalnie będzie na początku wielki bajzel.

W naszej wspólnocie na ul. Zamkowej przez 2 lata udało się nam wypracować sprawny i w miarę tani system odbioru śmieci. Testowaliśmy dwie firmy i wybraliśmą najlepszą z wolnego rynku. Śmieci są obecnie odbierane tak często jak trzeba (co 2-3 dni), pojemniki należą do firmy Eko-Tom więc nie musieliśmy ich kupować, sami też decydujemy ile jakich pojemników potrzebujemy i jak je rozstawić. My mieszkamy w domu w 3 osoby, a zaliczka w naszej wspólnocie wynosi 23 zł od lokalu. Więc płacę na dziś 7,6 zł na osobę. Zmiana przepisów spowoduje dla mnie wzrost kosztów o 2,3 zł (selekcja) lub o 6,3 zł (brak selekcji) na osobę.

Nie wiemy jak będzie to wyglądało po 1 lipca. Skoro będziemy zmuszeni zerwać umowę z obecnym odbiorcą śmieci on zabierzez pojemniki. Gmina nie umie powiedzieć czy wspólnota będzie musiała wydać kupę siana na nowe pojemniki. To jest bzdura totatlna, będziemy o tym pewnie dyskutować na zebraniu wspólnoty na początku marca. W kzdym bądź razie zmiana przepisów będzie dla nas zmianą na gorsze i na droższe...

To że będzie bajzel to pewne, pytanie tylko jak długo.

Nasza wspólnot ma troszkę więcej lat i radzimy sobie także sprawnie. Interesuje mnie jednak jak gmina ma zamiar rozliczać mieszkańców wspólnoty (powiedzmy 40 mieszkań) jeśli znajdzie się powiedzmy z 10-15 mieszkań które nie chcą zbierać selektywnie. W kwestii płatności to będzie proste, no ale jako że na wspólnotę (w tej chwili) wystawione są 4 duże kosze to znaczy że i ci którzy segregują i ci którzy mają segregację gdzieś wrzucają śmieci "mieszane" do tych samych kontenerów. to w takim razie jak stwierdzi że tylko tych 10-15 mieszkań nie segreguje?
Druga sprawa: w tej chwili mamy wystawione przed Wspólnotą duże kontenery na szkło, karton i plastik. No ale po nowemu to będziemy musieli mieć miejsce "u siebie" i pilnować by nikt nam tych śmieci nie podrzucał (co obecnie jest normą) bo inaczej nie ma rady by przez miesiąc miejsca starczyło (obecnie co 2 tygodnie są opróżniane i jest z czego).

Wszystkie obowiązki właścicieli nieruchomości, w tym składanie deklaracji, zamiast właścicieli powinny wykonywać podmioty sprawujące zarząd nieruchomością wspólną w rozumieniu ustawy o własności lokali. W tym zakresie zarząd przejmuje obowiązki ciążące na każdym z właścicieli nieruchomości niejako z osobna i wykonuje za nich te obowiązki.

Tak więc nie może być tak, że zarządca złoży jedną zbiorczą deklarację. Musi on złożyć tyle deklaracji, ile jest właścicieli nieruchomości zobowiązanych do jej złożenia w ramach danego budynku wielolokalowego, którego jest zarządcą. Ustawa UCPG nie przewiduje „zbiorczej” deklaracji w tym zakresie - w przepisie art. 6m ust. 1 UCPG jest mowa o tym, że deklarację składa każdy właściciel. Tylko taki wzór deklaracji ustawa przewiduje również w art. 6n ust. 1 UCPG.

Całość tutaj: link

No i tu pojawia się problem bo skoro w imieniu właścicieli powinien deklarację składać zarządca/administrator to właściciel powinien mu taką deklaracje przekazać (a przynajmniej informację ile osób zamieszkuje dany lokal). No ale sołtys życzy sobie taką deklaracje dostać od mieszkańca/współwłaściciela.
To co będzie jak gmina dostanie dwie deklaracje dla jednego mieszkania o różnych parametrach? Która będzie "ta ważniejsza"?
No i jak zarządca/administrator ma sprawdzić czy właściciel "faktycznie wysłał bezpośrednio do gminy" taką deklarację?
A może ma prewencyjnie wysłać w imieniu każdego właściciela który nie przekazał mu takiej deklaracji - "zgadując" ilu może być tam mieszańców? Wtedy patrz pytanie pierwsze ....

Portret użytkownika Witkos

No właśnie, to mnie też martwi bo czytałem, że niby w spółdzielniach ratajskich wszystkich wrzucą do jednego wora jako BRAK SELEKCJI, dlatego że nie ma jak tego kontrolować! To jest chore.

Portret użytkownika Latis

czy możesz mi wyjaśnić, czy dobrze zrozumiałam:
zgłaszam ilość osób, śmieci segreguję, mnożę ilość zamieszkujących osób przez 10 zł (segregowane sobie gromadzę na 1x w miesiacu wywóz), co dwa tyg. wystawiam resztę śmieci, mam własny pojemnik 120l. czy mogę do tego wystawić worek 120l i w ramach tych samych opłat będzie wywieziony czy coś dopłacę, jak to jest?
Pozdrawiam Smile
p.s. rozumiem, że np. Cisowa to zabudowa jednorodzinna (wywóz 2x w miesiącu, czy wielorodzinna=wywóz 1x w tygodniu)??

mam własny pojemnik 120l. czy mogę do tego wystawić worek 120l i w ramach tych samych opłat będzie wywieziony czy coś dopłacę, jak to jest?

Obok kubła 120l możesz wystawić zarówno kolejny kubeł, jak i worek a nawet 10 worków. Taka jest przynajmniej moja dzisiejsza wiedza na ten temat, że nie ma limitu odbieranych śmieci. Nie ma korelacji ilości śmieci z miesięczną opłatą, gdyż ta wynika tylko z ilości osób oraz przyjętego wariantu.

rozumiem, że np. Cisowa to zabudowa jednorodzinna (wywóz 2x w miesiącu, czy wielorodzinna=wywóz 1x w tygodniu)??

To jest bardzo dobre pytanie Smile Jakiś czas temu dopytywałem się w Selekcie jak oni sobie definiują zabudowę wielorodzinną (a tam ma być zbiórka 1x na tydzień). Dowiedziałem się wówczas, że posługują się czymś podobnym do definicji z ustawy o prawie budowlanym, tj. Selekt uznaje za zabudowę wielorodzinną budynki, gdzie znajduje się nie mniej niż 8 mieszkań.

Na terenie naszej gminy funkcjonują głównie wspólnoty - nie spotkałem się jeszcze ze spółdzielnią mieszkaniową w gminie Dopiewo. W każdym razie zarządca wspólnoty będzie miał szczególnie delikatne zadanie wskazać w deklaracji ile ma w swojej wspólnocie mieszkańców... Przypomina mi się od razu postać Stanisława Anioła z Alternatywy 4 (link):

Ja jestem odpowiedzialny za ten dom i wymagam społecznego podejścia. Ja powiesiłem zielone, pani brązowe. No i jak to teraz wygląda? Jak gówno w lesie. I ja się na to nie zgadzam.

Portret użytkownika Latis

i śle serdeczne pozdrowienia Smile

Nie rozumiem jednej rzeczy.

Podobno dla rodziny 3-osobowej ma być kubeł 120 l, a 4-osobowej 240 l, a cena za wywóz tych różnych kubłów ma być taka sama?? Dorzucę 10 zł i mam kubeł 240 l i mogę wkładać co mi się podoba, trawę, gałęzie z ogrodu i piasek z ulicy??

Coś mi tu nie pasuje.

Bo to jest minimalna wielkość kubła czyli większy też może być. Aczkolwiek tego nikt nie wie łącznie chyba z selektem.

Witam wszystkich, z wypowiedzi wynika ze dla 2-osobowej rodziny ma byc kubel 120l ja mam w tej chwili 240l kubel czy mam rozumiec ze bede zmuszony do kupna 120l ?

Widzę, że niezłe zamieszanie pojawia się po tym, powiedzmy sobie wyraźnie, durnym zapisie w regulaminie. Zarówno ten zapis, jak i konstrukcja deklaracji, a także sposób odpowiadania na pytania w trakcie rozmów z przedstawicielami w Selekcie wskazuje, że pracują tam kompletni ignoranci przekonani o swojej nieomylności co do kolejnych regulacji.

Mam swoje zdanie od początku na temat związku jako takiego, i staram się nie wieszać psów na gminie, bo ta teoretycznie nie ma nic do tego. Ale tak nie jest do końca, bo w końcu wójt Dobrowolska ma tam jeden głos tak jak wszyscy pozostali, więc widząc jakiś problem powinna go na forum zgromadzenia postawić i przedyskutować.

Niestety, zarówno związek jak i wójt mają takie "duperele" zupełnie gdzieś, gdyż każdy z tych organów ma tylko jedno na uwadze: byle zgadzały się liczby i rachunek ekonomiczny. A żeby się zgadzały liczby, trzeba wymyślać kolejne regulacje i straszaki.

Nie mam zamiaru nawoływać do obywatelskiego nieposłuszeństwa, ale jak to wszystko widzę to powiem tak: coraz mniej chce mi się składać jakiekolwiek deklaracje i mam ochotę sprawdzić, jak bardzo te kolejne próby straszenia i stawiania na baczność zwykłych Kowalskich będą realizowane w rzeczywistości.

Jeśli ktoś traktuje podatnika jak bezmyślnego płatnika do wspólnej kasy, to niestety należy się rewanż w podobnym stylu. I tyle w temacie.

Tak sobie czytam ustawy i informacje i nasunęło mi się parę pytań.

1. Co się stanie jeśli złożę deklarację później niż 28 lutego. (np. 30 czerwca)

2. Co się stanie jeśli nie złożę deklaracji?

3. Co się stanie jeśli w deklaracji nie podam PESELU i numeru telefonu

4. Co się stanie jeśli nie wyrażę zgody na przetwarzanie danych osobowych przez SELEKT

5. Czy składającym może być użytkownik a nie właściciel?

Poniżej przedstawiam moje rozumienie odpowiedzi na te pytania. Jeśli ktoś ma inną interpretację, to proszę z powołaniem się na paragrafy.

ad 1.
Nic?
Nie widzę uzasadnienia terminu lutowego, a w momencie wejścia systemu w życie deklaracja już będzie. Ani w uchwale, ani w ustawie nie widzę kar za niezłożenie deklaracji w pierwszym terminie.

ad 2.
Wójt wyznaczy opłaty w drodze decyzji, "biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki". (Ustawa, art 6o)
Trudno będzie pani wójt przedstawić mi "uzasadnione szacunki" wyższe niż cztery zameldowane osoby * 14 zł.
I znowu, ani w uchwale, ani w ustawie nie widzę kar za niezłożenie deklaracji.

Za to osoba nieskładająca deklaracji nie poddaje się dobrowolnie egzekucji.

ad 3.
Nic?
SELEKT może niby odrzucuć taką deklarację jako niezgodną z wzorem (wtedy idziemy do punktu 2). Ale trudno uznać PESEL i numer telefonu jako konieczne do "zapewnienia prawidłowego obliczenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi" (Ustawa art 6n)

PESEL jest tylko potrzebny do ułatwienia egzekucji.

ad 4.
SELEKT będzie miał zagwozdkę.
Deklaracja pewnie będzie uznana za niezłożoną. Ale na jakiej podstawie?
Na zdrowy rozum, to do gospodarki odpadami nie są potrzebne dane osobowe właściciela. SELEKT powinien sobie zaznaczyć w bazie, że deklaracja została złożona dla danej nieruchomości i na określoną sumę. (i zniszczyć papierową deklarację)
Jeżeli zbieranie danych osobowych jest niezbędne dla realizacji zadań ustawowych, to nie muszę wyrażać na to zgody. (ale chętnie zobaczyłbym uzasadnienie).
SELEKT nie musi przetwarzać danych osobowych, bo zgodnie ze statutem par. 6.4 "W zakresie niezbędnym do wykonywania powierzonych zadań, Uczestnicy zapewniają Związkowi:
a) dostęp do danych z ewidencji ludności oraz zasobu geodezyjno - kartograficznego,"

A poza tym, mam wrażenie, że oświadczenie w obecnej wersji deklaracji jest nieważne, bo nie określa celu przetwarzania danych.

ad 5.
Nie?
Niby w deklaracji jest takie okienko do zaznaczenia. Ale Ustawa (art 6m) i Statut SELEKT (par 6.1.16) mówi o właścicielu a nie użytkowniku.

Cytat z rzeczpospolitej:
Jak można przeczytać w wyjaśnieniach generalnego inspektora danych osobowych: „z treści zgody na przetwarzanie danych osobowych powinno w sposób niebudzący wątpliwości wynikać, w jakim celu, w jakim zakresie i przez kogo dane osobowe będą przetwarzane. Wyrażający zgodę musi mieć pełną świadomość tego, na co się godzi”.

Taka interpretacja wynika także z orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego. W wyroku z 4 kwietnia 2003 (II SA2135/2002) zawarł on stwierdzenie: „zgoda na przekazywanie danych musi mieć charakter wyraźny, a jej wszystkie aspekty muszą być jasne dla podpisującego w momencie jej wyrażania.

Zatem jeśli ta zgoda jest niezbędna do prawidłowego złożenia deklaracji to jest niezgodna z prawem bo nie wiemy po co są nasze dane przetwarzane przez związek Selekt.

Pytanie poleciało do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych bo nie podoba mi się że nasze dane mogą być przetwarzane do dowolnego celu.

Coś o tym można tutaj poczytać http://wartowiedziec.org/index.php/start/aktualnos...

Co się stanie jeśli złożę deklarację później niż 28 lutego. (np. 30 czerwca)

Na początek zapytajmy skąd się wziął termin 28 lutego? Jest on podany w uchwale nr 95/XLI/2012 (link). Co ciekawe, w Tarnowie Podgórnym ogłosili właśnie termin graniczny na 15 marca, mimo że są w tym samym związku międzygminnym co my. W piątek 22.02. jest zgromadzenie związku, więc jeśli szanowni państwo nie podejmą zmiany uchwały odnośnie terminu to znaczy, że gmina TP wprowadza mieszkańców w błąd i naraża ich na wydanie decyzji z automatu...

Co mówi ustawa? Wg art. 60 ucpg w razie niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wójt (tutaj: zarząd związku) określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki, w tym średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze.

Decyzja o wysokości opłaty może więc zapaść w sytuacji, gdy właściciel nie złoży deklaracji we właściwym terminie określonym w uchwale (art. 6n ust. 1 ucpg). Postępowanie w sprawie wydania tej decyzji może zostać wszczęte (w razie niezłożenia deklaracji w ogóle) dopiero po upływie terminu do jej złożenia (wskazanego w obowiązującej już uchwale).

Od decyzji przysługuje odwołanie do SKO, a dalej do WSA i jeszcze dalej do NSA. Dysputy akademickie na temat co to znaczy "uzasadnione szacunki" albo "nieruchomość o podobnym charakterze" mogą potrwać wyjątkowo długo.

Ad.4.Przypomnę,że o przekazaniu Twoich danych do związku zdecydowała już Rada Gminy Dopiewo,zatwierdzając Statut Selektu.
Tam możesz przeczytac:

§ 6.4.
Z zakresie niezbędnym do wykonywania powierzonych zadań, Uczestnicy zapewniają Związkowi:
a) dostęp do danych z ewidencji ludności oraz zasobu geodezyjno – kartograficznego,
b) współpracę w zakresie uzyskania danych o wielkości zużytej wody z danej nieruchomości.

Na jakiej podstawie to zrobili?Spytaj radnego z Twojej miejscowości-ja nie wiem.

Nieoficjalnie dowiedziałem się w Selekcie, że wskutek dyskusji na tym forum ma zostać zmieniony limit kubła w zabudowie mieszkaniowej z 60 na 30 litrów na osobę. Regulamin powinien zostać uchwalony w piątek 22.02.

wszyscy piszą o ankietach a może ktoś poczytał treść o ochronie danych ... tam czegoś brakuje ,,, ja dopisałem ze moje dane osobowe tylko do spr kontakt selekt i ja . forma jaka jest tam zapisana pozwala na udostępnienie danych osobą trzecim . i to dopiero jest pienądz dodam że pani w gminie na moje pytanie w tym temacie powiedziała że mam rację i ta deklaracja jest tak na szybko zrobiona i mój dopisek jest zasadny. przy okazji zapraszam do magla elektrycznego w gołuskach.

Co tam pisać o wywozie śmieci.Ja jeszcze nie otrzymałem od Sołtysa deklaracji...

A co jeżeli ktoś ma w domu 2 psy i 5 kotów? Czy zwierzęta nie wytwarzają śmieci?

Związek Selekt niepotrzebnie w deklaracji wymaga złożenia oświadczenia o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych. Taki wymóg jest nie tylko zbędny ale wprowadza w błąd.

Dlatego też deklaracja powinna wyglądać tak:
Deklaracja śmieciowa poprawiona (pobierz pdf)

Wita sąsiad zza miedzy, z TP. Na naszym forum nie ma takiej zagorzałej dyskusji jak tutaj, toteż zdecydowałem się przyłączyć.
Pawelek wpadł na fajny pomysł, temat danych osobowych mamy już załatwiony.
W kwestii terminu złożenia deklaracji (wersji poprawionej Smile ); Pan Bogusław Baraniak-dyr. biura Selektu napisał, że "termin złożenia określony jest w deklaracji na 28 luty br.ale nie jest to termin bezwzględny, zależy nam na jak najszybszym złożeniu deklaracji." Jak już ktoś wspomniał w gminie TP na kopertach z deklaracjami pojawiła się jeszcze inna data- 15 marca.
Chciałem jednak zwrócić uwagę na inna kwestię, której chyba nikt jeszcze nie poruszał. Może ktoś zna jakieś logiczne wytłumaczenie, Pan dyrektor na to mi już nie odpowiedział: otóż przetarg na firmę odbierającą odpady komunalne zostanie rozstrzygnięty dopiero w czerwcu, pytam więc na jakiej podstawie zostały już teraz ustalone koszta wywozu nieczystości?((brak wiedzy nt. ceny ofertowej firmy wygrywającej przetarg).
Pozdrawiam.

Sołtys Dąbrowy twierdzi że samemu trzeba wypowiedzieć starą umowę. Przecież była mowa że stare umowy same wygasają. Ja nie ma ani czasu ani ochoty jechać do Tarnowa do TP-KOMu.Tak na marginesie jestem zadowolony z tej firmy.W ogóle nie mam interesu w tym by rozwiązwyać te umowę. Skoro socjalistyczna władza narzuca nam jakieś rozwiązania to niech załatwia sprawy do końca.
Jak długo jeszcze prywatni przedsiębiorcy i ludzie zatrudnieni w prywatnych firmach będą robić na tych wszystkich urzędników, darmozjadów wszelakich i budżetówkę? Z kraju wyjechało 2 mln ludzie a za rządów Tuska przybyło kilkaset tysięcy urzędników.
Wstyd się przyznać że w 2007 roku otwierałem szampana gdy PO wygrało. Tak naprawdę to realnie dochody moje wzrastały za rządów PIS-u i pani Gilowskiej. Nasza obecna władza tylko wie jak na łupić a sami za rządów PISu krzyczeli "Polacy trzymajcie się za swoje portfele". Teraz wiedzą jak kraść nasze pieniądze, swołocz....

Akurat w przypadku TP-Kom niewypowiedzenie umowy niczym nie grozi. Płaci się od wywiezionego śmietnika, a nie za miesiąc.

Też mi się nie chce jechać do TP. Niech sobie ta umowa będzie ważna, po prostu nie będę wystawiał im śmietnika.

Ale tak na oko, to TP-Kom sam wypowie umowy. Jeśli nie, to zgodnie z umową musieliby jeździć co dwa tygodnie i sprawdzać, czy czasem ktoś jednak śmietnika nie wystawił.

Ogłoszenia MojeDopiewo.pl | Dopiewo

Komentarze